D'un autre côté, ce sont des sources traduites et postérieures à la mort de Jésus.
L'abstract de la thèse est disponible ici :
Citer:
Abstract
Th.D. dissertation at University of Gothenburg, Sweden 2010
Title: Crucifixion in Antiquity: An Inquiry into the Background of
the New Testament Terminology of Crucifixion
Author: Gunnar Samuelsson
Language: English
Department: Department of Literature, History of Ideas and Religion,
University of Gothenburg, PO Box 200,
SE-405 30 Göteborg, Sweden
Series: Skrifter utgivna vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och
religion, Göteborgs universitet, 36
ISSN: 1102-9773
ISBN: 978-91-88348-35-7
This study investigates the philological aspects of how ancient Greek,
Latin and Hebrew/Aramaic texts, including the New Testament,
depict the practice of punishment by crucifixion. A survey of the
ancient text material shows that there has been a too narrow view of
the “crucifixion” terminology. The various terms are not simply used
in the sense of “crucify” and “cross,” if by “crucifixion” one means
the punishment that Jesus was subjected to according to the main
Christian traditions. The terminology is used much more diversely.
Almost none of it can be elucidated beyond verbs referring vaguely
to some form(s) of suspension, and nouns referring to tools used in
such suspension. As a result, most of the crucifixion accounts that
scholars cite in the ancient literature have to be rejected, leaving only
a few. The New Testament is not spared from this terminological
ambiguity. The accounts of the death of Jesus are strikingly sparse.
Their chief contribution is usage of the unclear terminology in
question. Over-interpretation, and probably even pure imagination,
have afflicted nearly every wordbook and dictionary that deals with
the terms related to crucifixion as well as scholarly depictions of what
happened on Calvary. The immense knowledge of the punishment of
crucifixion in general, and the execution of Jesus in particular, cannot
be supported by the studied texts.
J'avais personnellement l'impression qu'il était établi que les Romains avaient parfois recours à la crucifixion, mais bon...
La question que je me pose ici est : cela a-t-il vraiment de l'importance pour les croyants ? La méthode dont Jésus a été mis à mort change-t-elle vraiment quelque chose ?
Ne sait-on pas de toute façon que les représentations habituelles de Jésus sur la croix (avec un clou dans les mains et les pieds, pour supporter tout son poids

) ne sont pas réalistes ? Sans parler du fait qu'il est généralement représenté comme un homme à la peau (voire aux cheveux) clairs...
Je ne pense pas qu'il soit souhaitable de laisser l'iconographie chrétienne empêcher les historiens de faire leur métier objectivement.
Citer:
Les Monthy Python, eux, avaient déjà développé leur vision de la crucifixion dans La Vie de Brian.
Merci, Slate.fr.
Je sens que ce sujet va partir en vrille au bout de quelques messages...

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Sage à ses heures, idiot le reste du temps.
Horaire inconnu.